Vinyasa Flow Yoga

www.yogapertutti.nl_vinyasaflow_transparant

Bewegen met je adem
In de Vinyasa Flow-les doe je dynamische, krachtige en uitdagende series van houdingen. Deze gaan soepel in elkaar over zoals in een dans of flow.

Vinyasa betekent ‘adem-gesynchroniseerde beweging’. De adem is een essentieel onderdeel van de les waar je de houdingen op het ritme van de in- en uitademing uitvoert. De docent geeft aan bij welke beweging je dient in- en uit te ademen. Meestal gaan omhooggaande bewegingen samen met de inademing en omlaaggaande bewegingen met de uitademing.

Zonnegroet als basis
De les begint met rustige houdingen die je naar de zonnegroet brengen. De zonnegroet is zowel de terugkerende basis van de Vinyasa alsook de verbindende factor die je van de ene naar de andere reeks houdingen leidt. Dit maakt je bewegingen vloeiend en naadloos.

De les eindigt met ontspannende houdingen die je laten gronden. Deze maken je klaar voor de herstellende savasana, de liggende houding op de rug waarmee je alle lessen afsluit.

Afwisselend en verrassend
Het ritme en de intensiteit van de flow activeren je spieren en je adem. Ze maken je sterk, soepel en gefocust. Je blijft in het hier en nu, bezig met wat je doet met lichaam, geest en adem. De dynamiek van de bewegingen zorgt voor een goede cardiovasculaire training en stimuleert je bloedcirculatie. Hierdoor ga je zweten en laat je afvalstoffen los.

Vinyasa Flow Yoga is een van de populairste yogastijlen in het westen vanwege zijn dynamiek en vrijheid. De docent kan hier van haar creativiteit gebruik maken en je keer op keer verrassen met een nieuwe vloeiende reeks van houdingen. Ben je iemand die houdt van afwisseling en die graag verrast wilt worden, kies dan voor deze les.

Aanmelden
Wil je meer informatie of wil je je direct aanmelden, vul dan het contactformulier in.

Ujjayi Pranayama: de overwinningsadem

Filter in je keel
Tijdens de les gebruik je op verschillende momenten de ujjayi ademtechniek, die je aan het begin van de les leert. Deze bestaat uit de vernauwing van de luchtdoorgang in de keel. Je maakt een zacht ruisend geluid in je keel dat je laat denken aan de golven van de zee wanneer je een schelp tegen je oor houdt. De techniek werkt als een filter in je keel die de luchtstroom in en uit je lichaam controleert.

Ondersteuning
De ujjayi adem oefen je voornamelijk om de houdingen beter en krachtiger te kunnen uitvoeren, dus als ondersteuning. De techniek vergroot je longcapaciteit, zorgt voor warmte in je lichaam (zeker in combinatie met de bandha’s) waardoor je spieren soepeler worden en vergroot de ontgiftende werking van de houding. Door de ujjayi adem controleer je beter de lengte van je adem waardoor je minder snel buiten adem raakt.

Buiten de lessen
Deze techniek kun je ook gebruiken buiten de lessen, dus niet in combinatie met yogahoudingen, maar wanneer je een kalmerend effect wilt brengen in je lichaam en geest. De ujjayi adem brengt ook stabiliteit en vastigheid in je ademritme. Ze zorgt voor een beter niveau van concentratie en wilskracht. En ze heeft een rustgevend effect op je zenuwstelsel.

Bandha’s: de spiersloten

Spiercontrole
Bandha betekent spiercontractie of slot. Dit heeft fysieke en energetische effecten: je lichaam wordt krachtig, je spiercontrole vergroot en je wervelkolom wordt ondersteund. De bandha’s stuwen je lichaamsenergie omhoog, wat een extra zetje is voor je yogapractice.

Drie spiergebieden
Het beoefenen van de bandha’s bestaat uit het samentrekken of aanspannen van drie bepaalde spiergebieden: perineale (optillen van je bekkenbodemspieren of mula bandha), lage buik (optillen van je spieren onder je navel of uddiyana bandha), keel (beweging van je borst naar je kin en vice versa of jalandhara bandha).

De bandha’s leer je en activeer je aan het begin van de les. Ze worden in bepaalde houdingen keer op keer weer gebruikt. De docent geeft dit wel aan.