Yin Yoga
& Yin 3.3

studio yoga per tutti emmeloord silvia zamboni yin yoga_transparant

Reis in jezelf
Yin Yoga is onderdeel van de Hatha Yoga-traditie, maar daarbij wel aangepast aan onze moderne tijd.

Yin Yoga brengt de invloeden van de Indiase yoga, het Chinese taoïsme en de westerse wetenschap samen en verbetert onze gezondheid op verschillende niveaus.

Yin Yoga is verder een heel bewuste manier om yoga te doen, als een reis die je maakt in jezelf om jezelf te ontdekken.

Yin-weefsel
De meeste vormen van yoga zijn dynamische en actieve praktijken die bedoeld zijn om het ‘yang-weefsel’ (de spieren) te rekken en te versterken.

Ons lichaam bestaat ook uit dieper ‘yin-weefsel’ of ligamenten, gewrichten, diepe faciale netwerken en zelfs de botten. Dit weefsel heeft net zoveel rekking nodig om gezond en vitaal te blijven.

Statisch
Het rekken van het yin-weefsel gebeurt op een zachte een langdurige manier. Hoe kun je dat praktisch doen in de les? Door statische houdingen uit te voeren en door er lange tijd in te blijven, drie tot vijf minuten en soms nog langer.

Yin Yoga is alleen gericht op zittende en liggende houdingen. Door de spieren passief te houden kun je optimaal ontspannen en zo het herstelproces van je lichaam laten werken.

Navoelen
Na iedere houding ga je liggen op je rug of buik om de uitwerking ervan te observeren. Dit is een mooi leermoment: even stoppen en kijken wat je ál hebt bereikt, in plaats van doorgaan en steeds méér willen bereiken. De houding is niet het doel maar een middel om jezelf aan te leren voelen.

Ademtechnieken
Om je lichaam tot diepe rust te brengen dient je adem ook rustig te zijn. Tijdens de les oefen je pranayama’s (ademtechnieken) die je adem ongeforceerd en kalm maken. Als gevolg hiervan wordt je mind ook stiller. Je bent in het nu aanwezig.

Uit je hoofd
Deze les is geschikt voor jou als je diepe rust en stilte wilt ervaren. Als je wilt herstellen van stress. Als je veel in je hoofd zit en je lichaam meer wilt voelen. Als je wilt leren ontspannen, los laten en meer geduld wilt ontwikkelen. Zeker ook als je stijve gewrichten en spierspanning hebt die jou belemmeren in je bewegingen en je dus soepeler door het leven wilt gaan.

Aanmelden
Wil je meer informatie of wil je je direct aanmelden, vul dan het contactformulier in.

Yin 3.3 – de verdieping binnen de Yin Yoga

Yin 3.3 is een innovatieve en nieuwe vorm van Yin Yoga. Alle effecten van Yin Yoga worden bij Yin 3.3 verdubbeld en nog meer.

Herhaling
Yin 3.3 gaat verder dan Yin Yoga door de kracht van herhaling. Je herhaalt dezelfde houding 3x, 6x, 9x en verder… met pauze ertussen om na te voelen. Herhaling maakt dat je lichaam de houding eigen maakt en dat je zo contact maakt met al je weefsellagen en wat daarin opgeslagen ligt.

Eenheid
Verschillende zijn de sensaties die Yin 3.3 oproept. Deze gaan meestal voorbij het lichamelijke. Yin 3.3 schept eenheid in jezelf, met een ander en met het universum. Woorden schieten te kort om dit te beschrijven. Kom zelf ervaren wat Yin 3.3 met jou doet.

De Yin 3.3 is een les geschikt voor iedereen en zeker voor ieder met klachten, maar helaas niet voor zwangere vrouwen. Voor hen is de gewone Yin Yogales wel goed passend.

Aanmelden
Wil je meer informatie of wil je je direct aanmelden, vul dan het contactformulier in.

Voordelen van Yin Yoga

  • een soepel lichaam en een flexibele geest

  • diepe fysieke, mentale, emotionele en energetische positieve veranderingen

  • meer ruimte in je gewrichten met meer bewegingsvrijheid

  • het oplossen van blokkades die al lang in je bindweefsel vast bleven zitten

  • meer energie en innerlijke kracht

  • positievere gedachten en gemoedstoestand

  • minder begrenzingen

  • liefdesgevoel voor jezelf en de ander

  • bredere inzichten en mogelijkheden in je leven

  • bewustere kennis van jezelf en wat je echt wilt

  • zeer positief effect op je bindweefsel, je organen en je gewrichten, je cellen en je genen, je meridianen en je chakra’s, je zenuwstelsel en je neurotransmitters